SkyraLogg inn

Bruker­undersøkelser

Brukerundersøkelser blir enkelt og kostnadseffektivt med Skyra. Still spørsmål på rett tidspunkt og i riktig kontekst med mikroundersøkelser på nettsiden. Skyra gjør det superenkelt å inkludere brukerinnsikt som en naturlig del av arbeidet.

Gjør smarte brukerundersøkelser

Brukerinvolvering er avgjørende for å forstå hvor bra tjenesten din fungerer for de som bruker den. En effektiv måte å involvere brukere på er ved å stille målrettede spørsmål til de rette personene, på riktig sted og tidspunkt. Smarte mikroundersøkelser er en enkel og kostnadseffektiv løsning for dette. Nettsiden er et naturlig sted å gjøre brukerundersøkelser, men det må gjøres riktig.

Slik fungerer det med Skyra

Skyra er en selvbetjent plattform for brukerundersøkelser på nettsider. Med vår løsning kan du enkelt stille spørsmål til brukerne, mens de bruker tjenesten din, eller rett etter de er ferdige. Plasser mikroundersøkelser sammen med innhold, skjemaer eller på endepunkter - som for eksempel ved utlogging eller fullført bestilling. Det kan gjøres enten som éngangs-undersøkelser eller løpende, for rapportering av brukeropplevelsen. Du velger selv hvor mange som skal se undersøkelsen og når den skal stoppe. Med innstillinger kan det styres hvor stor andel besøkende som skal se undersøkelsen og at man kun skal se den én gang. Resultater rapporteres i vårt dashboard, med flere muligheter for analyser, sortering og deling.

Med Skyra blir det enkelt å:

  • Gjøre raske og spontante brukerundersøkelser
  • Stille de rette spørsmålene, til de rette brukerne
  • Spørre i rett kontekst, på rett tidspunkt
  • Få innsikt i en konkret funksjon eller et avgrenset innholdsområde

Raske avklaringer

Har noe blitt diskutert alt for lenge? Få et beslutningsgrunnlag med en rask brukerundersøkelse. Du kan ganske enkelt spørre de som bruker tjenesten, mens de bruker den. Da blir enklere å prioritere det som er viktig og du reduserer risikoen for å bruke tid på feil ting. Velg hvor mange du vil spørre og når mini-undersøkelsen skal fjernes.

Innboks
Klarspråk

Bedre Klarspråk

Gjør klarspråksundersøkelser på nettsiden med Skyra. Spør ekte brukere om teksten de leser er klar og tydelig eller hva som kan bli bedre. Analyser svarene ut ifra målgruppe og hva de egentlig ønsket svar på.

Brukerundersøkelser med Skyra

Behovsanalyse

Still et åpent spørsmål om brukernes behov. Svar kategoriseres i Skyra for å finne mønster og navn på brukeroppgavene. Dette er ofte første steg for å finne toppoppgaver, men fungerer like fint i andre metodikker - som for eksempel double-dimond (discover and define).

Spør om hva som helst

Slutt med årlige brukerundersøkelser over e-post, telefon og brev. Det er tidkrevende og dyrt. Spør heller i nuet, for tilbakemeldinger og måling av brukeropplevelsen. Bruk nettsiden som et kontaktpunkt mot kunder og brukere. Ved å spørre i rett kontekst får du god kvalitet på svarene og klare tall som kan rapporteres både kontinuerlig og årlig.

Brukerundersøkelser med Skyra
Brukerundersøkelser

Bygg dine mikroundersøkelser

Med Skyra kan du enkelt lage mikroundersøkelser og tilpasse hvor de skal vises på nettsiden. Ved hjelp av logikk kan du også vise spesifikke spørsmål basert på tidligere svar, noe som gjør undersøkelsen mer målrettet og relevant for brukeren.

Rapportering

Skyra sin løsning gjør det superenkelt å lese resultater i et møteromsvennlig format. Rapporten genereres i et format som er en presentasjon i seg selv! Scroll nedover for å lese spørsmål og resultater fra brukerundersøkelsen. Resultatkortene er designet for å gjøre det enkelt å kopiere inn i en Powerpoint. Perfekt for møter og teamdiskusjoner.

Rapportering av brukerundersøkelser med Skyra

Tips til brukerundersøkelser

Slutt med tidkrevende årlige undersøkelser

Tradisjonelle årlige undersøkelser gjennomføres ofte som et tidkrevende éngangsprosjekt og lenge etter tjenesten ble brukt av de som svarer. For eksempel sendes en e-post ut med link til en lang liste spørsmål. De krever betydelige ressurser til oppfølging og analyse, noe som forsinker beslutningsprosesser og gjør det vanskelig å tilpasse tjenesten raskt etter brukernes behov. I tillegg vil brukerne ikke alltid husker detaljene det spørres om og resultatene blir mindre relevante for konkrete forbedringer.

Prøv smarte mikroundersøkelser i sanntid

Mikroundersøkelser på nettsiden spør brukerne i sanntid, rett etter at de har brukt tjenesten. Dette gir deg relevante, nøyaktige tilbakemeldinger og reduserer kostnadene knyttet til analyse og oppfølging. Skyra sin plattform gjør det superenkelt å lese resultater fra brukerundersøkelser i et møteromsvennlig format. Rapporten genereres i et format som er en presentasjon i seg selv!

Spør de som nettopp har brukt tjenesten

Timing er alt. Still spørsmål til de som akkurat nå bruker tjenesten din, eller som nettopp har fullført sin brukeroppgave. Da er opplevelsen fersk i minne, og du får de mest nøyaktige og relevante svarene.

Hold det kort og godt

Ingen liker lange spørreskjemaer. Jo kortere og mer presise spørsmålene er, desto større er sjansen for at brukerne fullfører undersøkelsen. Prøv å begrense deg til de viktigste spørsmålene som gir deg de dataene du virkelig trenger.

Balanser spørsmålstypene

Bruk en blanding av flervalgsspørsmål for enkel statistikk og åpne spørsmål for detaljerte tilbakemeldinger. Flervalgsspørsmål gjør det enkelt å rapportere videre eller sammenligne data, mens åpne spørsmål gir deg innsikt i brukernes meninger og følelser.

Vær spesifikk

Unngå vage spørsmål. I stedet for å spørre "Hva synes du om nettsiden vår?", kan du spørre "På en skala fra 1-5, hvor enkelt hva det å bruke tjenesten?". Spør de som gav lav karakter "Hva kan vi gjøre for å forbedre tjenesten".

Få hjelp med brukerundersøkelser

Få hjelp med brukerundersøkelser

Jon har hjulpet en rekke virksomheter å lykkes med brukerundersøkelser. Ta kontakt for gratis råd og en presentasjon av Skyra.

99624503

jon@skyra.no