SkyraLogg inn

Om oss

Skyra ble startet våren 2023 for å gjøre brukerinnsikt som en naturlig del av arbeidet med nettsider og digitale tjenester.

Jon Gustavsen

Jon Gustavsen

Co-founder og kontaktpunkt

Jon har hjulpet over 100 norske virksomheter å lykkes med toppoppgaver og brukerinnsikt. Han har åtte års erfaring innen teknologi og har både jobbet tett med Netlife Design, flere oppstartsselskaper og selvstendig som rådgiver. Jon er elektriker i bunn, men tok en bachelor i entreprenørskap og byttet etterhvert beite til tech og oppstartsselskaper.

+47 996 24 503

jon@skyra.no

Raymond Julin

Raymond Julin

Co-founder og teknolog

Raymond har 20 års erfaring innen tech. Han har tidligere jobbet i blant annet Netlife, Cutters-kjeden og er tidligere co-founder av Task Analytics.

+47 90640936

raymond@skyra.no

Alexander Iversen

Alexander Iversen

Utvikler

Alexander tok masteroppgave om kryptografiske bolske funksjoner ved Universitetet i Bergen, hoppet av for å bli med oss i Skyra. Som utvikler jobber han tett med Raymond med å skape stadig ny funksjonalitet. Han er flink til mye, inkludert matlaging og klatring!

alexander@skyra.no

Tor Bollingmo

Tor Bollingmo

Designer

Tor er en mester på både design og produktstrategi med internasjonal erfaring fra flere andre oppstartsselskaper. For over ti år siden var Tor og Raymond kollegaer. I tillegg har han en alt for omfattende frimerkesamling som aldri blir ferdig katalogisert.

tor@skyra.no

Historien

Raymond og Jon var tidligere kollegaer og har i tillegg jobbet som konsulenter innen brukerinnsikt og utvikling. Jon observerte et behov i markedet for et “bedre verktøy” for brukerinnsikt. Årsaken var at tjenester skulle bygges med sluttbrukeren i sentrum, ressurser brukes mest mulig effektivt og brukertilfredshet rapporteres med klare tall.

Folk fant ikke verktøyet de trengte. Det var vanskelig å få data og rapportering i tråd med populære arbeidsmetodikker. I tillegg skapte krav til personvern, sikkerhet og universell utforming problemer.

Oppstarten

I starten av 2023 bestemte Jon og Raymond seg for å starte det som skulle bli Skyra. Målsettingen var å selge produktet før det var ferdig, for å validere det mot kunders tilbakemeldinger helt fra starten. På fritiden bygget Raymond en MVP (minimum viable produkt) og Jon booket møter med både offentlig og privat sektor. De første møtene ble tatt uten navn på produktet. Det het "et nytt verktøy for brukerinnsikt".

De første møtene og GDPR

Helt i starten sendte Are Halland ut et nyhetsbrev om "et nytt verktøy for toppoppgaver..." Flere henvendelser kom og kundemøter økte i antall. Alle stilte det samme spørsmålet, "har dere amerikanske underleverandører?". Det var mye usikkerhet rundt Schrems-2 og senere bekymring om en potensiell Schrems-3 dom kan skape problemer. Derfor valgte vi å bygge produktet på en europeisk skyleverandør med datalagring i Europa og utviklet funksjonalitet for enkel håndtering av personvern.

Flere tok kontakt

Inntil juni hadde vi ingen nettside og ingen markedsføring. Likevel tok flere kontakt fordi ryktet hadde spredt seg. Hva spurte folk om?

"Hei! Jeg hørte fra noen andre at du jobber med en ny GDPR vennlig toppoppgaveundersøkelse"

"Vi har selvsagt hørt om Skyra og er nysgjerrige på det dere utvikler. Nettsiden er full av selvbetjente tjenester, men vi trenger innsikt i brukerbehovene. Hvilken oppgave har de kommet for å løse og fikk de det til?"

"Vi ønsker å se status på om vi er på vei til å nå de målene vi har satt oss"

Navnet ble Skyra

Problemet kunder ønsket løst kan oppsummeres som enklere avklaringer basert på brukerinnsikt. Å avklare brukerbehov, men også avklare hvor effektivt nettsiden møter behovene. Vi valgte derfor å kalle "det nye verktøyet" for Skýra (med k)- et islandsk ord for å avklare. Det brukes også for å forklare, tydeliggjøre og gjøre noe klart.

Fokus på offentlig sektor

Det foregår en enorm digitalisering i offentlig sektor. Det snakkes mye om at brukerbehov skal styre utviklingen av digitale tjenester, men mange opplever det som vanskelig å finne praktiske løsninger for slik styring. Derfor så vi offentlig sektor som en viktig kundegruppe. For enklere salg og mulighet til å jobbe med de rette kundene, tilbød vi en betalt prøveperiode (pilot), priset under grensen for anskaffelse.

De første kundene

I mai 2023 tok Universitetet i Agder vår første kunde i bruk Skyra på nettsiden sin. I ukene etter fulgte flere nye kunder som Miljødirektoratet, Patentstyret, Vinmonopolet og flere andre. Produktet var i sin enkleste form og mye var uferdig, men det fungerte. Det var viktig for oss med tett kundedialog for å utvikle de rette tingene basert på ekte kundebehov. Etter sommerferien hadde vi nok kunder og råd til å jobbe fulltid. Vi avsluttet 2023 med 17 kunder både fra offentlig og privat sektor i tillegg til interesse og dialog med langt flere.

Større team og Startuplab

Vi trengte et større team for å utvikle raskere. I mars 2024 fikk vi to nye fantastiske talenter med på teamet. Tor Bollingmo på design og Alexander Iversen på utvikling. Vi ble en del av StartupLab sin inkubator og har kontorer i Oslo og Bergen.

Teamet bak Skyra
Teamet, hos StartupLab Bergen hvor vi holder til.
Skyra på scenen hos StartupLab
Januar 2024: Skyra på scenen hos StartupLab
Brukerinnsikt i praksis
August 2024: Vi presenterte på fagfrokosten hos Tre Bergen (foto av trebergen.no)